Modificació sobre descansos en el transport discrecional de viatgers
Requisits mínims sobre les pauses i els períodes de descans diaris i setmanals mínims en el sector del transport discrecional de viatgers
Dimecres 13 de març de 2024 - Estrasburg
Textos aprovats - Requisits mínims sobre les pauses i els períodes de descans diaris i setmanals mínims en el sector del transport discrecional de viatgers - Dimecres 13 de març de 2024 (europa.eu)
Nous Requisits sobre pauses, descans diari i descans setmanal en el transport de viatgers
El Parlament Europeu, aprova el text d'actualització del Reglament (CE) Núm. 561/2006 quant als requisits mínims sobre les pauses i els períodes de descans diaris i setmanals mínims en el sector del transport discrecional de viatgers tant d'àmbit nacional com internacional.
Pauses a la conducció en transport de viatgers
Text actual:
Després d'un període de conducció de quatre hores i mitja, el conductor farà una pausa ininterrompuda d'almenys 45 minuts, tret que prengui un període de descans.
Podrà substituir-se aquesta pausa per una pausa d'almenys 15 minuts seguida d'una pausa d'almenys 30 minuts, intercalades en el període de conducció, de manera que es respectin les disposicions del paràgraf primer.
Un conductor que participi en la conducció en equip podrà fer una pausa de quaranta-cinc minuts en un vehicle conduït per un altre conductor, a condició que no es dediqui a assistir a aquest últim.
Modificat:
S'afegeix el següent:
En el cas d'un conductor que presti un servei discrecional de transport de viatgers, la pausa d'almenys 45 minuts podrà substituir-se també per dues pauses, d'almenys quinze minuts cadascuna, distribuïdes durant el període de conducció de quatre hores i mitja.
Interpretació: S'augmenten les possibilitats de realitzar les pauses.
Fins al moment podien realitzar-se de la forma següent:
D'una sola vegada, és a dir 45 minuts ininterromputs.
Fraccionats en dues pauses, la primera d'almenys 15 minuts i la segona d'almenys 30 minuts.
Amb la modificació es permet fraccionar en dues pauses, d'almenys 15 minuts. Per exemple (30+15) (20+25) (25+20),etc.
Descans diari en el transport de viatgers
Text actual:
Els conductors hauran d'haver-se pres un nou període de descans diari en les 24 hores següents al final del seu període de descans diari o setmanal anterior.
Modificat
S'afegeix el següent:
Sempre que amb això no es comprometin ni la seguretat viària ni les condicions de treball del conductor, un conductor que efectuï un únic servei discrecional de transport de viatgers d'una durada d'almenys sis períodes consecutius de 24 hores podrà abstenir-se de prendre un nou període de descans diari en les 24 hores següents al final del seu període de descans diari o setmanal anterior, i prendre en lloc d'això el període de descans diari una vegada dins d'un termini màxim de 25 hores després que finalitzi el període de descans diari o setmanal anterior, sempre que el temps total acumulat de conducció d'aquest dia no hagi superat les 7 hores. Sempre que es compleixin les mateixes condicions, podrà recórrer-se a aquesta excepció dues vegades en un únic servei discrecional de transport de viatgers d'una durada d'almenys vuit períodes consecutius de 24 hores. El recurs a l'esmentada excepció s'entendrà sense perjudici del temps de treball màxim que estableixi la legislació aplicable.
Interpretació: S'augmenta el termini de temps (de 24 a 25 h) en el qual realitzar el descans diari després de finalitzat el període de descans diari o setmanal anterior.
Descans setmanal en el transport de viatgers
Possibilitat d'ajornar-ho fins a 12 períodes consecutius de 24 hores.
Text actual abreujat:
Un conductor que efectuï un únic servei discrecional de transport internacional de passatgers tal com es defineix en el Reglament (CE) Núm.. 1073/2009, podrà posposar el període de descans setmanal fins a 12 períodes consecutius de 24 hores següents a un període de descans setmanal regular previ, sempre que:
a) el servei inclogui 24 hores consecutives com a mínim en un Estat membre o en un tercer país al qual s'apliqui el present Reglament distint d'aquell en què s'ha iniciat el servei;
b) després de l'aplicació de l'excepció, el conductor es prengui:
i) dos períodes de descans setmanal regular, o
ii) un període de descans setmanal regular i un període de descans setmanal reduït d'almenys 24 hores; no obstant això, la reducció es compensarà amb un període equivalent de descans ininterromput abans de finalitzar la tercera setmana següent a la setmana del període d'excepció;
c) a partir de l'1 de gener de 2014, el vehicle estigui equipat amb aparells tacògraf digital
d) a partir de l'1 de gener de 2014 i de tenir lloc la conducció que durant el període comprès entre les 22.00 i les 6.00 hores, el vehicle compti amb diversos conductors o es redueixi a tres hores el període de conducció continuada/ininterrompuda.
Modificat:
Un conductor que efectuï un únic servei discrecional de transport de viatgers podrà ajornar el període de descans setmanal per un termini de fins a 12 períodes consecutius de 24 hores després d'un període de descans setmanal normal anterior, sempre que:»,
b) després de l'aplicació de l'excepció, el conductor es prengui:
i) dos períodes de descans setmanal regular, o
ii) un període de descans setmanal regular i un període de descans setmanal reduït d'almenys 24 hores; no obstant això, la reducció es compensarà amb un període equivalent de descans ininterromput abans de finalitzar la tercera setmana següent a la setmana del període d'excepció;
c) a partir de l'1 de gener de 2014, el vehicle estigui equipat amb aparells tacògraf digital
d) a partir de l'1 de gener de 2014 i de tenir lloc la conducció que durant el període comprès entre les 22.00 i les 6.00 hores, el vehicle compti amb diversos conductors o es redueixi a tres hores el període de conducció continuada/ininterrompuda.
iii) opcions de digitalització del full de ruta contemplat en l'art. 12 del RCE 1073/2009.
Interpretació: Se suprimeix la necessitat que el servei inclogui l'estada d'almenys 24 h. en país distint al d'establiment del transportista, en considerar que els serveis discrecionals puguin ser d'àmbit nacional o internacional. Es proposa estudiar la possibilitat de portar en format digital el full de ruta del servei discrecional a l'efecte de poder justificar l'ajornament del descans setmanal.
Full de ruta digital transport de viatgers
Text que es proposa afegir:
A l'efecte dels controls de carretera, en tant no estigui disponible el full de ruta digital, el conductor haurà de poder justificar el recurs a les excepcions previstes per a les pauses, descans diari i descans setmanal exposades anteriorment de la forma següent:
a) portant a bord del vehicle un full de ruta emplenat, que contingui la informació requerida de conformitat amb el Reglament (CE) núm. 1073/2009, que l'empresa de transport serà la responsable de subministrar als conductors abans de cada viatge, i
b) portant a bord del vehicle copies en paper o en format electrònic dels fulls de ruta relatius als 28 dies anteriors i, a partir del 31 de desembre de 2024, als 56 dies anteriors. Aquesta obligació deixarà d'aplicar-se, a tot tardar, quan el vehicle compti amb un tacògraf que permeti registrar i emmagatzemar en el tacògraf les dades relatives al tipus de servei de transport de viatgers, que es realitzi, és a dir, si es tracta d'un servei de transport de viatgers regular o discrecional.
En el cas dels serveis nacionals, podrà utilitzar-se el full de ruta aplicable als serveis internacionals, indicant que s'usa per a serveis nacionals. En el cas d'Espanya ja es disposa d'un full de ruta per als serveis discrecionals amb autobús (Ordre FOM/1230/2013, de 31 de maig).